@ ivak
Според мен, би трябвало да се очаква по-нееластично търсене на софтуерни продукти, тъй като то зависи много силно от неценови фактори - тип машина на която ще го инсталираш, цели за ползване, обучение на кадри и т.н. и т.н. за десктоп потребители - свободно време, познания и отново - "т.н." - ти сигурно ги знаеш по-добре от мен. Освен това, може би не трябва да забравяме и алтернативните разходи свързани с преминаването от една система към друга. С предлагането ситуацията е много по-сложна. Ако говорим за десктоп системите - нали знаеш, че монопола няма крива на предлагане. За другите системи - абе според мен, не знам до колко съм прав, но там съществува някаква форма на олигопол. А съвсем трети проблем са взависимосттите на търсенето и предлагането на софтуера от пазара на хардуера. Икономикса свързан с регулирането на монополните и олигополните пазари е много бързо развиващ се клон на науката, но за съжаление както е и в случая с десктоп системите няма достатъчно добра информация за дейността на фирмите - монополистите и олигополистите съзнателно възпрепятстват нейното разпространение. Така, че това е четвърти проблем свързан с установяване на кривите на търсене и предлагане. Има едно чисто теоритично изследване тук
http://opensource.mit.edu/online_papers.php - дуопола виндовс-линукс. Разбира се това е хипотетична версия изследвана от авторите за оптимистичното развитие на Линукс.
Относно подхвърлянето на някой лев към девелопърите - донякъде съм съгласен - докато редица корпорации срещат безумни трудности с намаляването на трансакционните разходи на набъбналите си администрации и тежкия бюрократичен апарат, който се мъчат да променят чрез дивизионална структура и хоризонтални звена, open source проектите го правят блестящо. Така че, поддържането на това общество им е полезно като тип оутсорсинг. (Вж. изследването за Дебиан - на същия този сайт)
От друга страна бързо развиващите се проекти започват да стават все по-комплексни и много големи корпорации май започват да осъзнават това. Така, че това е нещо като своебразна лепта те да присъстват в тези проекти преди момента в който решат да включат тежката артилерия. И това, пак според мен, ще бъде най-голямото изпитание за свободния софтуер. Изхода от тази ситуация е много неясен, тъй като има все повече програмисти - ако не ме лъже паметта и ако може да се вярва на едно изследване около 10 млн.
За маркетинга - много ми е гот, че се заяждаш, щото можем да порасъждаваме заедно (Както казва татко Кейнс най-хубавия начин да се заблудиш в икономиката е като работиш сам.) Тесногръдието си е чисто мое, а не продукт на обучението в УНСС - там се преподават всички тези state of the art методи. Само че те са малко прекалено модни за моя вкус. Лошото е тогава, според мен, когато прекалено частни методи започнат да се генерализират. Освен това, целия мениджмънт като наука - не само маркетинга - нямат теоритичната обяснителна сила на добрия стар маргинален анализ. А докъде израства и е израстнал маркетинга - ще видим - още е много млад, то и за това е толкова агресивен. (В интерес на истината харесвам много повече маркетоложките отколкото маркетинга.)
@г-н Дечев
Мисля, че това което предлагате е до голяма степен в противоречие с идеите на open source или поне с тези с които аз съм запознат. Мисля си, че идеята на свободния софтуер е не да налага или да разпространява нещо. По-скоро целта е да бъде предпазен потребителя от порочни бизнес практики в област като информационните технологии. Това за което говорите е по-скоро погледа на един бизнесмен който намира добра почва за бизнес в свободния софтуер - тък вече няма противоречие с идеите казани по-горе.
Това е добра тема - потенциал за бизнес разпространение на свободен софтуер. Мдаааа, златна тема. И слоугъна излиза веднага - ситема направена от потребители за потребители. Много тривиално и май вече използвано, но може да се разкраси.
Оххх, леле колко дълго и умозрително стана. Спииииииирам.